Carbon Footprinting
Welkom bij de Carbon Footprint pagina. Hier vindt u instructievideo's, aanbevelingen en tips om uw footprint te berekenen. In het algemeen raden wij u aan het Greenhouse Gas Protocol te volgen om de CO2-voetafdruk van uw organisatie te berekenen.
Om de uitstoot van broeikasgassen te berekenen adviseren we de volgende zeven stappen te volgen. Stap 1 t/m 4 zijn nodig voor de berekeningen, terwijl stap 5 t/m 7 nuttige vervolgstappen zijn bij het ontwikkelen van uw klimaatstrategie.
- Bepaal je scope & boundary
- Verzamel data voor Scope 1 & 2 emissies
- Verzamel data voor Scope 3 emissies
- Bereken je emissies
- Ontwikkel een decarbonization roadmap
- Leveranciers engageren
- Werknemers engageren
Om aan de slag te gaan met carbon footprinting kunt u de onderstaande video tutorials en aanbevelingen bekijken.
Stap 1 - Bepaal je scope & boundary
Aanbevolen stappen.
- Bepaal uw organisatorische grenzen, met behulp van een organogram
- Breng de processen van uw bedrijf in kaart waarbij u ze indeelt in Scope 1 directe emissies, en 2 & 3 indirecte emissies.
- Bekijk de vijftien Scope 3 categorieën van het Greenhouse Gas Protocol en beoordeel of ze relevant zijn voor uw organisatie
Tips
- Documenteer uw scope and boundary in een handleiding om een consistente rapportering in de tijd te waarborgen.
- Als uw organisatie deel uitmaakt van een groep, zorg dan voor bedrijfsafstemming en overeenstemming over de consolidatieaanpak.
- Maak gebruik van de hulpdocumnten op ons leveranciersportaal waaronder het Greenhouse Gas Protocol - Corporate Standard.
Stap 2 - Hoe gegevens verzamelen voor Scope 1 en 2 emissies?
Aanbevolen stappen.
- Verzamel activiteitsgegevens door uw relevante collega's in te schakelen, zoals die van finance en inkoop,
- Verzamel leverancierspecifieke emissiefactoren van uw elektriciteitsleverancier.
- Verzamel (generieke) emissiefactoren uit openbare databanken, zoals DEFRA (UK) of CO2emissiefactoren.nl (NL).
Tips
- Zorg ervoor dat u de bronnen van de emissiefactoren documenteert en dat u de emissiefactoren jaarlijks bijwerkt aangezien deze aan verandering onderhevig zijn.
- Let goed op de meeteenheden (1 MWh = 1000 kWh; 1 tCO2e = 1000 kg CO2e, enz.)
- Bekijk voor de berekening zeker onze video over footprinting (stap 4) en overweeg het gebruik van de hulpmiddelen die op deze klimaathub beschikbaar zijn.
Stap 3 - Hoe verzamel je gegevens voor Scope 3 emissies?
Aanbevolen stappen.
1.Maak gebruik van de GHG Protocol Scope 3 richtlijnen en beoordeel de 15 Scope 3 categorieën op basis van een uitgavenanalyse.
2. Verzamel voor alle relevante Scope 3-emissiecategorieën activiteitsgegevens en (secundaire) emissiefactoren.
3. Identificeer uw voornaamste leveranciers met behulp van een uitgavenanalyse.
4. Benader leveranciers met een hoge prioriteit die samen ten minste 2/3 van het totale volume vertegenwoordigen en vraag (primaire) emissiegegevens op.
Tips
- Zorg ervoor dat u voor de uitgavenanalyse en het verzamelen van activiteitsgegevens, collega's van de afdelingen inkoop, financiën en/of bedrijfscontrole inschakelt.
- Overweeg het gebruik van een online Scope 3 screening tool, zoals die van Quantis of Sustainalize.
- Emissiefactoren voor levensmiddelen zijn beschikbaar via de volgende links:
RIVM (Nederland)
Big climate database (Denemarken)
Agribalyse (Frankrijk)
Stap 4 - Hoe bereken je emissies?
Aanbevolen stappen.
- Bereken Scope 1&2 van de voetafdruk met behulp van de leverancierspecifieke methode. Overweeg het gebruik van bestaande Excel tools, of maak uw eigen tool.
- Afhankelijk van uw ervaring en toegang tot gegevens, berekent u de Scope 3-voetafdruk volgens de leverancierspecifieke, gemiddelde of hybride berekeningsmethode.
- Raadpleeg onze rubriek Documenten voor beschikbare rekenhulpmiddelen in excel.
Tips
- Zorg voor een audit-trail en sla gegevensbronnen op in geval van externe verificatie van uw voetafdruk.
- Vergeet bij het jaarlijks bijwerken van uw voetafdruk niet de emissiefactoren bij te werken (vooral elektriciteit is jaarlijks aan verandering onderhevig).
- Let altijd op het correcte gebruik van meeteenheden (gram, kilogram, ton, enz.).
Stap 5 - Hoe ontwikkel je een decarbonization roadmap?
Aanbevolen stappen.
- Stel een longlist van potentiële emissiereductiemaatregelen op.
- Verrijk de longlist met managementinformatie, bijvoorbeeld over effecten en kosten.
- Maatregelen rangschikken en prioriteren, en indien nodig een business case ontwikkelen.
- Schakel uw management in en gebruik de decarbonisatie-roadmap om de besluitvorming en verantwoording te vergemakkelijken.
Tips
- Let bij de evaluatie van reductiemaatregelen op gewenste of ongewenste neveneffecten.
- Stel in uw decarbonisatiestappenplan complexe maatregelen niet uit naar de verre toekomst. Als er extra kennis en ervaring nodig is, handel dan vandaag, bijvoorbeeld door een marktstudie of een pilot uit te voeren.
Stap 6 - Hoe engageert u leveranciers?
Aanbevolen stappen.
- Bepaal aan de hand van een uitgavenanalyse welke leveranciers u de meest impactvolle zijn, en bepaal uw prioriteiten.
- Communiceer uw plannen en ambities proactief met uw leveranciers, bijvoorbeeld in persoonlijke gesprekken, via een brief of via een inleidende webinar
- Begin met de onboarding van uw leveranciers met hoge(re) prioriteit en vergemakkelijk de uitwisseling van gegevens.
Tips
- Faciliteer learning & development in uw supply chain, door te verwijzen naar e-learning materiaal, zoals dit kennisportaal of SME Climate Hub.
- Om de emissiereductie te versnellen, vergemakkelijkt u de uitwisseling van beste praktijken tussen uw collega-leveranciers.
- Om de betrokkenheid te vergroten, kunt u overwegen klimaat-KPI's te integreren in uw standaarddocumenten en -processen, bijvoorbeeld in een gedragscode voor leveranciers, aanbestedingseisen of jaarlijkse checklists voor leveranciersbeoordelingen.
Stap 7 – Hoe engageert u werknemers?
Aanbevolen stappen
1. Bouw intern bewustzijn op over klimaatverandering en de carbon footprint van uw organisatie.
2. Ontwikkel een bestuursstructuur waarin het management verantwoordelijk is voor de vooruitgang op het gebied van klimaat metrics.
3. Ontwikkel een gemeenschap van duurzaamheidsambassadeurs en geef hen de verantwoordelijkheid voor innovatieve "hero projecten".
Tips
- Deel de footprint van uw onderneming met de collega's en stel acties voor waaaraan ze kunnen bijdragen om hen deel te laten uitmaken van de oplossing.
- Werk met een interne prijs van koolstof, zodat emissies in geld worden uitgedrukt. Dit creëert een omgeving waarin uw besluitvorming eerder zal bijdragen tot klimaatactie.