⭐ Black Friday bij Delhaize:1+1 en 2+2 GRATIS op een speciale selectie! Profiteer nu! 🎉Naar de selectie >

klimaathubclimate-reporting

Klimaatrapportage

Om de vooruitgang van Delhaize's Scope 3 ambitie te realiseren,namelijk tegen 2030 45% minder uitstoot van broeikasgassen (t.o.v. 2018), is monitoring noodzakelijk. Daarom verzoekt Delhaize al haar leveranciers om jaarlijks Scope 1-2-3 emissies aan Delhaize te rapporteren.

Onze aanpak maakt onderscheid tussen national brand- en own brand leveranciers:

  • National brand leveranciers worden uitgenodigd te rapporteren via de internationale klimaatbenchmark CDP met een jaarlijkse deadline van 26 juli.
    Indien gewenst kunnen ook NB leveranciers uitgenodigd worden om te rapporteren via het ImpactBuying platform.  Gelieve dit aan te vragen via carbon@delhaize.be.
    ! Tip: Bekijk ook zeker de CDP Webinar. U vindt de link bij documenten.  
  • Own brand (private label) leveranciers worden uitgenodigd te rapporteren via het ImpactBuying platform met een jaarlijkse deadline van 30 juni. 
    ! Uitzondering op deze deadline voor rapporteringsjaar 2023 (data 2022): rapportering is mogelijk tot 30 september 2023.
  • Leveranciers die zowel national als own brand producten leveren worden uitgenodigd te rapporteren via het ImpactBuying platform met een jaarlijkse deadline van 30 juni.

Hoe begint u met rapportage via CDP (voor national brand leveranciers)?

Over CDP

CDP is een non-profit organisatie die wereldwijde milieutransparantie en -benchmarking mogelijk maakt voor investeerders, bedrijven en overheden. De CDP benchmark werkt concreet met questionnaires op de thema’s klimaatverandering, water en bossen.

Questionnaire klimaatverandering

Delhaize (via moedergroep Ahold Delhaize) vraagt national brand leveranciers jaarlijks de “Climate Change Questionnaire” in te vullen. Deze vragenlijst - inclusief de "Supply Chain module" - is nodig om de uitstoot van onze leveranciers te koppelen aan de totale footprint van Ahold Delhaize’s waardeketen. Zorg er bij de rapportage voor dat u als leverancier uw account koppelt aan uw klanten, in dit geval specifiek aan Ahold Delhaize (niet Delhaize, omdat moedergroep Ahold Delhaize als groep rapporteert via CDP).

Start CDP deelname

CDP zal onze national brands in maart of april per e-mail uitnodigen. Wanneer u zich aanmeldt en inlogt, zal u als leverancier alle klanten zien die om een CDP-klimaatrapportage vragen, waaronder Ahold Delhaize.

NB: Als u eind april nog geen uitnodiging heeft ontvangen, neem dan rechtstreeks contact op met CDP.

Indien u een nieuwe gebruiker bent van CDP, volg dan de instructies hier. Als u niet kunt inloggen bij CDP, neem dan contact op met CDP via "My Support" in het CDP Help Center.
Meer informatie vindt u in deze video  en in deze presentatie.
 

Hoe begint u met rapportage via ImpactBuying (voor own brand leveranciers)?

De online klimaatrapportagetool voor eigen merk leveranciers is ontwikkeld en gehost door ImpactBuying (IB). Als own brand leverancier wordt u door ImpactBuying uitgenodigd om een account aan te maken op hun platform en daar te rapporteren. De rapportagetermijn is 30 juni 2023.

NB: Indien u als eigen merk leverancier eind april 2023 nog geen uitnodiging heeft ontvangen, neem dan rechtstreeks contact op met ImpactBuying via support@impactbuying.com

Welke vragen en data worden er via ImpactBuying opgevraagd?

De klimaatrapportage is verdeeld over negen onderwerpen en gaan in op o.a. klimaatdoelstellingen, emissiedata, rekenmethoden en datakwaliteit. Zie de sectie Documenten & FAQ voor een volledige uitdraai van de vragenlijst en een userguide om de questionnaire in te vullen.