Planeet
Beter eten is eten mét respect voor mens en natuur en zonder het verspillen van voedsel, plastic en verpakkingen en onnodige CO2 uitstoot. Samen met landouwers,kwekers,telers en leveranciers zetten wij stappen om stap voor stap beter te doen.
Sinds 2019 heeft Delhaize een ambitieus ecologisch plan gelanceerd, The Lion's Footprint genoemd, waarmee Delhaize zich ertoe verbindt om zich te engageren op volgende aspecten :
- Minder verspilling
Ons engagement m.b.t. voedselverspilling - Beter verpakken
Ons engagement m.b.t. plastic & verpakkingen - Inspanningen voor klimaat
Ons engagement m.b.t. CO2 reductie
Deze pagina legt de context, principes en dilemma's met betrekking tot dit plan uit, terwijl de officiële pagina van The Lion's Footprint voorbeelden en duizenden (leeuwen)stappen laat zien die we in de goede richting zetten. Ook vind je op het platform tips terug van andere consumenten om onze voetafdruk te reduceren.
The Lion's Footprint is een plan met 3 prioritaire pijlers: voedselverspilling, plastic en CO2. Alle drie zijn belangrijk omdat ze elkaar beïnvloeden. De evenwichten zijn de volgende:
- Minder voedselverspilling en toch voldoende bevoorrading om al onze klanten te voeden.
- Minder plastic en verpakkingen en toch praktische, gemakkelijk te verbruiken en goed bewaarde producten.
- Minder koolstof en toch garanderen dat de winkels met ultraverse producten gevuld worden.
1. Ons engagement m.b.t. voedselverspilling
De wereldbevolking stijgt en we moeten slim zijn in de manier waarop we onze middelen gebruiken om iedereen van gezonde voeding te voorzien. De uitdaging is enorm en er mag geen voedsel worden verspild. Daarom is de strijd tegen voedselverspilling al enkele jaren een prioriteit bij Delhaize. Raadpleeg deze pagina om het laatste nieuws hierover te lezen.
In 2011 lanceerden we het project "Zero Food Waste - Food Donation" in onze winkels. Het doel van dit voedselrecuperatieprogramma is om de producten van onze winkels aan het einde van hun cyclus beschikbaar te stellen aan goede doelen. Deze verenigingen bereiden op hun beurt voedselpakketten die ze gratis uitdelen aan de meest behoeftigen of ze bereiden hiermee maaltijden in sociale restaurants. 2018 was een recordjaar voor voedselrecuperatie bij Delhaize. We hebben meer dan 4,3 miljoen maaltijden uitgedeeld dankzij de bijdrage van meer dan 145 lokale goede doelen. Jaarlijk delen we op dergelijke manier telkens opniew een goede 4 miljoen maaltijden uit.
Elk jaar lanceren we een campagne voor gekke groenten en fruit om de producten die niet het standaardformaat hebben opnieuw in de rayons te brengen. Ondanks hun oorspronkelijke vorm zijn ze minstens even lekker. Het is trouwens normaal dat een courgette of wortel niet helemaal recht is. Elk jaar hebben we meer dan 1000 ton aan gekke groenten en fruit.
We werken ook samen met onze leveranciers om verspilling in onze toeleveringsketens te verminderen, nl. we brengen zowel appels als het fruitsap uit dezelfde boomgaard op de markt.
Maar ook jij kunt enkele kleine gewoontes overnemen. Het eerste, om de meest kansarmen te helpen, is om deel te nemen aan onze jaarlijkse inzamelactie voor de voedselbanken tijdens de kerstperiode.
Daarna raden wij jou aan deze poster te downloaden. Hierop wordt uitgelegd hoe je een boodschappenlijstje maakt en hoe je jouw koelkast organiseert om het voedsel zo lang mogelijk vers te houden. En als iets in jouw koelkast ondanks alles toch meteen opgegeten zou moeten worden, biedt het Delhaize-magazine jou tal van smakelijke recepten aan.
2. Beter verpakken
Ons engagement m.b.t. plastic & verpakkingen
Elke dag gooien we alles in de strijd om de levenskwaliteit van onze klanten, medewerkers en om onze omgeving op een duurzame manier te verbeteren. We zijn er van overtuigd dat een duurzame onderneming in één adem genoemd wordt met een goed afvalbeleid. Als supermarkt gebruiken we veel verpakkingen, dat weten we. Maar ze zijn vaak essentieel om producten langer te bewaren, voedselverspilling tegen te gaan en de voedselveiligheid en het transport te waarborgen.
Dit betekent echter niet dat we niet kunnen verbeteren, integendeel. Bij Delhaize streven we er voortdurend naar om onze verpakkingen te optimaliseren om zo weinig mogelijk materiaal en zoveel mogelijk herbruikbare materialen te gebruiken! Volg onze inspanningen op deze pagina.
Om het afval te verminderen, onderwerpen we onze verpakkingen voortdurend aan kritische analyses. We hebben richtlijnen over verpakkingen opgesteld die wij volgen en eveneens opleggen aan al onze leveranciers. Het is een regel van 4 principes:
- Verminderen: zo weinig mogelijk verpakkingen gebruiken
- Hergebruiken: het gebruik van herbruikbare verpakking stimuleren, zowel qua materiaal als qua design
- Recycleren: recycleerbaar materiaal gebruiken
- Vernieuwen: materialen kiezen die gerecycleerd werden, zoals rPET of gerecycleerd papier.
Verminderen
Delhaize heeft al heel wat initiatieven geïmplementeerd om haar verpakkingen te verminderen. In tegenstelling tot wat men zou kunnen denken, is bijvoorbeeld de verpakking van biologische producten vaak noodzakelijk. Hiermee kan men deze onderscheiden van conventionele producten, maar ook voorkomen dat ze met elkaar in contact komen. Het nut is natuurlijk bewezen, maar de vraag blijft: is er een andere oplossing?
Delhaize dacht hierover na en voerde "natural branding" in. Door fruit en groenten te voorzien van een biologisch label met een natuurlijke laser die noch de smaak noch de bewaring van de producten aantast, kan Delhaize deze producten gemakkelijk onderscheiden van conventionele producten en ze van elkaar gescheiden houden. Zo blijft niet alleen de integriteit van biologische producten behouden, maar vermijden we ook verpakkingen, wat resulteert in een besparing van 13 ton plastic per jaar!
Helaas zijn sommige producten, zoals biologische tomaten, te gevoelig voor natural branding. Voor deze producten moeten we een alternatief vinden. Jammer genoeg is een bulkoplossing onmogelijk omdat de biologische producten volgens de biologische regels gescheiden moeten blijven van niet-biologische producten. In sommige winkels testen we "biohoeken". Dit zijn ruimten die gewijd zijn aan biologische producten, om te vermijden dat biologische en niet-biologische producten samenliggen.
De vermindering van verpakkingen gaat hand in hand met de vermindering van plastic. Plastic wordt tegenwoordig gezien als iets duivels, ook al heeft het vele deugden. Vaak wordt ons gevraagd om al het plastic uit onze verpakking te verwijderen, maar dit is geen goed idee. Sommige kunststoffen zijn zeer nuttig om de bewaring van een product te beschermen. Maar we zijn het erover eens dat overdaad schaadt.
Alle plastic wegwerpproducten zullen ruim voor de door de Europese ontwerprichtlijn vereiste datum uit onze winkels worden verwijderd. Wat is wegwerpplastic? De Europese richtlijn heeft de volgende producten geïdentificeerd: wattenstaafjes, bestek, borden, rietjes, mengstaafjes voor dranken en ballonstaafjes.
Het verminderen van plastic in verpakkingen is een echte uitdaging. Plastic dat overbodig lijkt is het soms niet en het is ook moeilijk om alternatieven te vinden met identieke eigenschappen. Zo ziet iedereen bij de patisserie graag hoe een taart eruitziet doorheen de verpakking en zijn er weinig lichte, goedkope en transparante alternatieven. Laten we de uitdaging aangaan en verder gaan. Zo haalde Delhaize reeds de plastic lepeltjes uit ons on-the-go yoghurt gamma of werden de Delhaize Granny Smith appels verpakt in karton in plaats van in plastic. Je vindt hier alle verbeteringen die wij invoeren om plastic te verwijderen.
Misschien vraag je je ook af waarom we nog steeds zoveel papier gebruiken, zoals voor onze kassatickets. Dit is eigenlijk een wettelijke verplichting, maar we proberen het gebruik van papier tot een minimum te beperken en zoveel mogelijk gebruik te maken van gerecycleerd papier. Sinds 2022 stellen we ook een elektronische versie van deze tickets ter beschikking !
Hergebruiken
Onze klanten gebruikten jaarlijks 80 miljoen plastic zakjes om hun groenten en fruit te vervoeren. Maar sinds 2018 is dat voorbij! We hebben ze vervangen door papier en nu zijn er ook herbruikbare zakjes. Deze zijn verkrijgbaar in de rayon fruit en groente. Een eenvoudige oplossing die een groot verschil maakt. Resultaat? 1600 ton plastic minder per jaar.
Geleidelijk aan introduceren we hetzelfde concept voor de bakkerij. Het alternatief voor papieren verpakkingen is een katoenen zak. Dit is niet alleen voordelig voor de planeet, maar ook voor jou, omdat een katoenen zak het brood zeer goed bewaart.
In dezelfde geest bieden we in sommige winkels steeds meer bulkproducten aan, zoals pasta, fruit en linzen. Iedereen kan de hoeveelheid kiezen die hij of zij wil en met een eigen doosje of potje komen.
We willen dit beleid graag uitbreiden naar alle producten. Voor sommige categorieën is dit mogelijk en daar werken we aan - bijvoorbeeld voor groenten en fruit. Voor vlees en vis is het veel ingewikkelder omdat de hygiënevoorschriften zeer streng zijn en wij verantwoordelijk worden voor de netheid van de doos die jij meeneemt naar de winkel. Wij zoeken en testen dus oplossingen, en jij kunt ons aanmoedigen en onze inspanningen volgen op deze pagina.
Recycleren
We nemen dit als vanzelfsprekend aan, maar in vergelijking met andere landen heeft België een zeer benijdenswaardig systeem voor de recuperatie en recyclage van afval. Er wordt nog steeds vooruitgang geboekt en Delhaize is zeer betrokken bij recyclagebedrijven zoals Fost Plus.
In onze activiteiten recycleren we bijna 100% van ons afval. Elke winkel heeft een papierpers om goed samengeperste balen te maken. Dit draagt bij aan onze recyclageinspanningen. Naast papier hebben we meer dan vijftien andere stromen, want elk type afval vereist een andere logistieke stroom.
Ook willen we onze klanten helpen om thuis hun afval goed te sorteren. Daarom hebben we praktische pictogrammen toegevoegd aan al onze verpakkingen. Hier zijn de pictogrammen en de juiste vuilnisbak waarin je jouw afval kan gooien.
Vernieuwen
In onze activiteiten geven we de voorkeur aan gesloten circuits en herbruikbare of recycleerbare materialen. Zo is ons karton in onze logistiek gemaakt van gerecycleerd papier en zijn onze houten palletten PEFC- of FSC-gecertificeerd. Bovendien gebruiken we ze meermaals. Hetzelfde geldt voor onze opvouwbare bakken en rolltainers die gebruikt worden om de rayons aan te vullen.
We dragen ook bij aan de kringloopeconomie door materialen uit recyclage te vragen. Hiervan bestaan er steeds meer. Iedereen kent gerecycleerd papier, maar er is ook R-PET, waarbij gebruikte flessen of R-plastic wordt gebruikt, want ja, sommige soorten plastic kunnen gerecycleerd worden.
Plastic flessen worden steeds vaker gemaakt van PET, wat gemakkelijk kan worden gerecycleerd, en ze bevatten ook steeds meer rPET. Dit maakt plastic flessen duurzamer en vaak beter dan glazen flessen. Wist je dat... In tegenstelling tot wat men zou denken, hebben glazen flessen een ecologische voetafdruk. Ze zijn namelijk zwaarder en volumineuzer dan plastic flessen. Omdat ze vervoert en soms maar liefst 12 keer worden gewassen, is de impact op elektriciteit, water en CO2 niet te onderschatten.
We moeten echter zeer waakzaam zijn, aangezien gerecycleerde materialen de restanten van hun eerste leven behouden. Het is bijvoorbeeld niet aan te raden om voedsel in gerecycleerd papier te verpakken als dit nog sporen van inkt bevat. Voor non-food is deze beperking minder restrictief en we zijn voor het volledige productgamma van Delhaize ECO naar rPET overgegaan.
3. Onze inspanningen voor het klimaat, reductie CO2 Footprint
Onze CO2-uitstoot zoveel mogelijk te verlagen is een continu work in progress, zowel in onze toeleveringsketens als in onze operaties.Bovendien we stimuleren plantaardig eten. We hebben alles over wat wij doen voor het klimaat op een rij gezet.
Climate Hub
Als onderdeel van het Science Based Target-initiatief (SBTi) streeft Delhaize naar een vermindering van 45% van de koolstofuitstoot in haar toeleveringsketens (scope 3) tegen 2030, in vergelijking met 2018.
Sinds mid 2023 is onze climute hub live; we vragen al onze leveranciers om jaarlijks hun emissies te rapporteren en zich te committeren aan de Net Zero klimaatdoelen van Science Based Targets initiative. Om leveranciers te helpen aan de juiste informatie en stappen delen we op de klimaat hub een stappenplan met instructievideo's, onze belangrijkste tips en de nodige richtlijnen rondom carbon footprinting, klimaatrapportage en -targetsetting.
Proteine transitite, stimuleren flexitarisme
Delhaize ondersteunt al jaren de evolutie naar een gezonder en duurzamer voedingspatroon door plantaardige producten gemakkelijker verkrijgbaar te maken. Het nieuwe “Plant-Based!”-assortiment, dat in 2022 werd gelanceerd, is bedoeld om de Belgen aan te moedigen om een flexitarisch dieet te volgen.
Meer lezen...
Sinds 2021 nemen we ook deel aan de Vlaamse eiwitshift green deal : u leest er alles over hier :
Delhaize neemt ook deel aan externe assesments over dit thema: lees meer hier
Inspanningen in de ketens
Samen met leveranciers werken aan een lagere koolstofvoetafdruk.
Het grootste aandeel emissies uitstoot die Delhaize veroorzaakt zit in de keten, ruim 95%. Alleen samen met onze landbouwers, telers,kwekers en andere leveranciers kunnen we de CO2-uitstoot verminderen. Dat begint met het in kaart brengen van hun processen.
Sinds enkele jaren benaderden we een aantal leveranciers om mee te denken over het meten, rapporteren en reduceren van broeikasgassen. Vervolgens gaan we samen aan het werk om de uitstoot lager te krijgen in de toekomst.
Ketens dichtbij
Hieronder kan u een voorbeeld vinden van een pilootproject in de bakkerijsector:
Binnenkort kan u hier meer lezen van onze lopende projecten in verschillende andere ketens.Hieronder alvast een overzicht wat er op vlak van lokale bevoorrading al te vertellen valt:
Lokale bevoorrading: een winnende keuze, van boer tot bord
In haar streven naar duurzaamheid, onderhoudt en versterkt Delhaize haar initiatieven. Hoe? Door gezonde, betaalbare en lokale producten nog méér te promoten bij de consumenten. Door haar koolstofvoetafdruk te verminderen via bodemherstelinitiatieven. En door nauwer dan ooit samen te werken met de boeren.
Als eerste schakel in de voedselketen weet Delhaize dat haar wil tot duurzaamheid afhangt van een nauwe samenwerking met de boeren. Een samenwerking die in verschillende sectoren al een gevestigde waarde is en zich verder uitbreidt naar andere sectoren. Concreet?
Lokale bevoorrading: goed voor de boeren
In de varkensvleesindustrie hebben we, samen met boeren, een speciaal ras en aangepast voer geïntroduceerd om de koolstofvoetafdruk te verminderen. De kosten van dit project hebben we mee helpen dragen via een financiële vergoeding.
In de rundvleessector werken we rechtstreeks samen met boeren en coöperaties zoals "Les Éleveurs Belges” en “En Direct de mon Élevage” om het aantal tussenpersonen te beperken. Dankzij deze langetermijnovereenkomsten, kunnen we de boeren optimale financiële vooruitzichten bieden en genieten de consumenten van stabiliteit qua aangeboden productvolumes. Een wederzijds vertrouwen, dat we vrijwaren door gericht samen te komen om de uitdagingen en de nieuwe initiatieven te bespreken.
Voor biorundvlees, werken we rechtstreeks samen met de coöperatie GVBOB (Groepering van bio-vlees van Belgische oorsprong).
In de biomelksector vierden we in 2023 de 5de verjaardag van onze samenwerking met de coöperatie biomilk.be. Dit partnership betreft zowel biomelk als bijproducten: bioroomijs, bioboter, bioyoghurt en biokaas.
Nog een ander voorbeeld: het grootste deel van ons assortiment appelen en peren is afkomstig van een rechtstreekste samenwerking met een beperkt aantal Belgische producenten. De rest is afkomstig van de coöperaties Hoogstraten, REO et BelOrta.
Heel deze overgang vraagt tijd en betekent een aanzienlijke financiële investering voor de boeren. Zo is een stier, bijvoorbeeld, pas na twee jaar slachtrijp en een koe na vijf jaar. Om die aanpassingen te vergemakkelijken, bieden we financiële steun door de kosten met onze strategische partners te delen en op die manier langetermijnrelaties op te bouwen. Dankzij deze aanpak, weten de boeren met zekerheid dat hun inspanningen beloond worden en dat ze hun stabiele en vruchtbare samenwerking met Delhaize verder kunnen uitbouwen.
Algemener willen we onze leveranciers ook helpen om hun broeikasgasuitstoot te verminderen. Daarom hebben we de Klimaathub gelanceerd: een educatief platform waar onze medewerkers heel eenvoudig uitleggen hoe je je koolstofvoetafdruk kunt meten en ook praktische tools en adviezen bieden.
Lokale bevoorrading: goed voor de consumenten
Delhaize heeft altijd getracht haar klanten een breed assortiment van - liefst lokale - kwaliteitsvolle producten te bieden. Waarom? Lokale bevoorrading garandeert de consumenten een korte bevoorradingsketen, transparantie en traceerbaarheid, verse en duurzame producten en een redelijke prijs. Vandaag is 70% van ons assortiment Belgisch en we streven ernaar dit aandeel verder te verhogen.
Persbericht Delhaize
Wil je meer weten? Surf naar onze website en maak kennis met onze lokale partners. Zoals Karin en Hans, tomatenkekers in Oud-Turnhout, of Raf De Gusseme, rundveehouder in Lede. Je vindt er niet alleen een portret van de spelers die betrokken zijn bij de verandering, maar ook ideeën om te koken met producten van bij ons. Alle recepten, evenals praktische adviezen en informatie, zijn trouwens ook beschikbaar in het Delhaize magazine.
Lokale bevoorrading: goed voor onze planeet
En last but not least: lokaal consumeren is niet alleen goed voor de boeren en de consumenten, ook onze planeet heeft er baat bij. Bovendien gebruikt Delhaize een elektrische vrachtwagen in haar logistiek, wat een bijkomende verlaging van 58 ton CO2 per jaar mogelijk maakt. Deze vrachtwagen wordt dagelijks ingezet voor het transport van fruit en groenten vanuit het distributiecentrum van onze partner Bakker in Boom, tot het distributiecentrum van Delhaize in Zellik.
Deze initiatieven, gericht op het versterken van de inzet van Delhaize voor een duurzamere toekomst, zijn blijvend en ze evolueren dankzij een open dialoog en regelmatige ontmoetingen met de verschillende spelers van de landbouwsector.
Naast meer lokale inspanningen zijn er natuurlijk ook ketens die verder van huis liggen
lees hieronder meer over ketens van ver.
Duurzame keurmerken
Delhaize verbindt zich ertoe haar klanten gezonde en verantwoorde huismerkproducten aan te bieden. Dit doen we door zo vaak mogelijk te werken met duurzaamheidscertificaten voor ingrediënten die we als risicovol identificeren.
Thee, Koffie en cacao 100% Fairtrade of Rainforest Alliance gecertificeerd.
De productie van deze producten kent een aantal gemeenschappelijke risico's die verband houden met zowel milieu- als socio-economische factoren.
- Klimaatverandering heeft een grote invloed op de productie, wat de opbrengst en kwaliteit kunnen verminderen.
- Ze zijn gevoelig voor verschillende plagen en ziekten, uitbraken kunnen leiden tot aanzienlijke opbrengstverliezen.
- Bodemuitputting, vermindert de vruchtbaarheid van de grond en leidt op de lange termijn tot lagere opbrengsten en kwaliteitsverlies.
- Waterbeschikbaarheid, droogtes en slecht waterbeheer hebben negatieve invloed op groei en kwaliteit.
- Lage lonen, kinderarbeid en slechte werkomstandigheden komen veel voor.
- Prijsvolatiliteit; vaak grote prijs schommelingen op de wereldmarkt wat leidt tot financiële onzekerheid bij de boeren.
- Ontbossing en verlies van biodiversiteit.
- Sociaal-economische factoren; armoede, beperkte toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en financiën.
Daarom zijn de thee, koffie en cacao referenties van de merken Delhaize en 365, 100% duurzaam gecertificeerd door Fairtade of Rainforest Alliance.
Fairtrade BelgiumHome
Rainforest Alliance (rainforest-alliance.org)
Beyond Chocolate, partnerschap voor een duurzame Belgische chocolade industrie.
Verder gaan dan de certificeringen is een wens van de hele Belgische chocoladesector, die het charter "Beyond chocolate” heeft gepubliceerd en die Delhaize heeft ondertekend. Dit charter bepaalt onder andere dat de cacaoproducenten recht hebben op een fatsoenlijk inkomen en dat de cacaoproductie niet mag leiden tot ontbossing.
Beyond Chocolate - IDH - the Sustainable Trade Initiative
Dit thema is belangrijk voor Delhaize en we uiten dit met het exclusieve chocolademerk Delicata.
Delicata chocolade
De cacaobonen die gebruikt worden in de tabletten van Delicata zijn uitsluitend afkomstig van vijf coöperaties waarmee we een bijzondere relatie hebben en waarin een controle- en remediëringssysteem bestaat om kinderarbeid te voorkomen. Delicata betaalt veel meer voor cacaobonen dan normaal, om zo een volwaardig loon te geven aan de koffieboeren. Om dit te garanderen, hanteert Delicata het financiële model van het Nederlandse chocolademerk "Tony's Chocolonely". Dit merk is een voorbeeld van ethische handel, die de chocolade-industrie op zijn kop heeft gezet en een inspirerend voorbeeld is om te volgen.
Delicata fairtrade chocolade bij Delhaize
Beyond banana, Engagement voor de Belgische retailers voor leefbare lonen in de bananensector.
Engagement om ervoor te zorgen voor een leefbaar loon voor bananenarbeiders in de internationale productieketen. Dit betekent dat we ervoor zorgen dat de bananen die je koopt, bijdragen aan betere leefomstandigheden voor de boeren en aan een gezonder milieu.
Veel bananenboeren werken onder moeilijke omstandigheden en krijgen vaak niet een eerlijke prijs voor hun werk. Door deel te nemen aan "Beyond Banana" krijgen boeren een eerlijk loon en betere werkomstandigheden.
Bananenteelt kan schadelijk zijn voor het milieu, bijvoorbeeld door het gebruik van pesticiden en het kappen van bossen. "Beyond Banana" bevordert milieuvriendelijke landbouwmethoden die de natuur beschermen.
Banana Retail Commitment - IDH - the Sustainable Trade Initiative
Palmolie
Palmolie wordt vaak geassocieerd met ontbossing, verlies van biodiversiteit en schendingen van mensenrechten. Desondanks deze problemen is er een goede reden voor het gebruik van palmolie. Het is de plantaardige olie die voor zijn productie het minste grond nodig heeft. Daarom heeft Delhaize beslist om te kiezen voor duurzame palmolie in plaats van deze systematisch te vervangen in haar huismerkproducten.
We streven ernaar om het volledige palmolievolume in onze eigenmerkproducten als duurzaam te certificeren volgens de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). De RSPO zet zich in voor de bescherming van het milieu waarin palmolie wordt geproduceerd en de mensen en gemeenschappen die deze produceren. Waar de gebruikte palmolie niet direct gecertificeerd is, wordt dit gedekt door het kopen van credits van telers die RSPO-gecertificeerde palmolie produceren.
Deze video (in het Engels) legt onze aanpak uit. Deze werd gemaakt door Ahold Delhaize, de internationale groep waartoe Delhaize behoort.
Houtvezels
Veel alledaagse producten worden gemaakt met houtvezels in de vorm van pulp en papier: toiletpapier, kartonnen borden, keukenpapier, en in verpakkingen. Deze vezels zijn afkomstig uit natuurlijke bossen of pulphoutplantages, die beide te maken hebben met duurzaamheidsuitdagingen. Illegale houtkap kan leiden tot verlies van bos en habitats, maar ook tot grote economische verliezen voor productielanden en omliggende gemeenschappen.
Delhaize en haar huismerken verbinden zich ertoe duurzame producten aan te bieden, waarbij alle producten of verpakkingen ernaar streven 'gecertificeerd', 'laag risico' of 'gerecycled' te zijn. Hiervoor werken we samen met FSC en PEFC, zij controleren de herkomst van de houtvezelproducten, zorgen ervoor dat ze afkomstig zijn uit goed beheerde bossen en anticiperen proactief op economische, sociale en ecologische kwesties. . De luiers van het eigen merk Delhaize hebben de overstap gemaakt naar 100% duurzame materialen, gemaakt van PEFC-gecertificeerde houtvezel afkomstig uit de VS.
Binnenkort zal 100% van de houtvezelproducten bij Delhaize duurzaam zijn. We hebben al enkele belangrijke producten zoals houtskool gecontroleerd. De herkomst ervan varieert van jaar tot jaar, maar het merk Delhaize en 365 bieden uitsluitend houtskool aan uit gecertificeerde bossen. In dezelfde optiek gaan we door om de andere houtvezelproducten aan te pakken.
Deze video (in het Engels) legt onze aanpak uit. Deze werd gemaakt door Ahold Delhaize, de internationale groep waartoe Delhaize behoort.
Soja
Sojaplantages vormen een uitdaging voor het milieu, maar hebben ook een sociale en economische impact. Sojateelt leidt vaak tot ontbossing, bossen of graslanden worden dan omgezet in landbouwgrond. Vervolgens leidt het tot een slechte bodemgezondheid, watervervuiling en negatieve impact op de ecosystemen.
De sojaproblematiek heeft gevolgen voor veel producten. Kaas, eieren, vlees en alle dierlijke producten hebben soja in hun toeleveringsketen. Het is dus een breed onderwerp dat vanaf het begin van de productieketen moet worden bekeken. Delhaize en haar huismerken zijn begaan met dit probleem en verbinden zich ertoe om gecertificeerde duurzame producten aan te bieden.
Met duurzame sojaproductie ondersteunen we ook de lokale gemeenschappenen, dit zorgt voor een betere levenskwaliteit en economische stabiliteit.
We werken met standaarden zoals de Roundtable on Responsible Soy (RTRS). Delhaize kiest voor een sojaproductie die niet bijdraagt aan ontbossing en die milieuvriendelijk is.
Dit wordt uitgelegd in deze video (in het Engels), gemaakt door Ahold Delhaize, de internationale groep waartoe Delhaize behoort.
Vis
Overbevissing vormt een echte bedreiging voor de vispopulatie in alle zeeën ter wereld. Destructieve vismethoden verstoren het ecologische evenwicht en vernietigen broedplaatsen voor veel soorten. Aquacultuur kan een negatieve impact hebben zoals watervervuiling, habitatvernietiging en de verspreiding van ziekten. En klimaatverandering zorgt voor stijgende oceaantemperaturen, verzuring die dan de mariene ecosystemen beinvloeden en waardoor visverspreiding en voortplantingscycli veranderen. Maar ook Koraalverbleking en het verlies van habitats zijn een gevolg van klimaatverandering en bedreigen verder de mariene biodiversiteit.
Delhaize is zich bewust van al deze problemen en verbindt zich ertoe een 100% duurzaam visassortiment aan te bieden. Deze verplichting geldt voor ons hele visassortiment. Niet enkel onze verse vis, maar ook onze diepgevroren én ingeblikte vis zijn duurzaam.
Voor een duurzame visvangst werken we bij Delhaize volgens ons Seafoodcharter. En je herkent de producten via het bijpassende label.
Ontdek onze Sea Food charter label
Kreeft
Bij Delhaize willen we kreeften van goede kwaliteit aanbieden, die in goede omstandigheden hebben geleefd. Wij letten enorm op de kwaliteit van de kreeften.
Wij kiezen uitsluitend dieren met een massief karkas én uit Nova Scotia, in het noordoosten van Canada. Deze kreeften worden gevangen in houten vallen en per vrachtschip naar België vervoerd. In onze winkels worden de kreeften bewaard in homariums waarvan de temperatuur, het zoutgehalte en de versheid van het water regelmatig worden gecontroleerd.
Onze visverkopers zijn getraind om voor de kreeften te zorgen. Bijvoorbeeld, de kreeften worden nooit blootgesteld aan luchtstromen om uitdroging te voorkomen, ze worden bewaard tussen 0°C en 4°C en hun gezondheid wordt regelmatig gecontroleerd. Daarnaast wordt elk homarium 4 keer per jaar bezocht door een bedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van kreeftenvijvers. Ze houden zich aan strikte regels om het welzijn van de dieren tijdens het koken te respecteren. Ze zijn getraind om snel te handelen, zodat de kreeften geen tijd krijgen om pijn te lijden. Regelmatige opleidingen in de winkel herinneren aan deze essentiële regels. Een kreeft wordt nooit voor het koken versneden.
Ten slotte zijn er ook strenge normen voor het versnijden en verpakken van kreeften om onberispelijke hygiënische omstandigheden te garanderen en het risico van kruisbesmetting te vermijden.
Meer lezen over keurmerken
biologisch eten
Je vindt biologische voeding terug in de meeste productcategorieën: fruit, groenten, vlees, vis, pasta, koekjes, ontbijtgranen, kazen, yoghurt, desserts, ijs of bereide maaltijden. We geloven dat we met meer dan 750 referenties het grootste assortiment aan biologische producten hebben en we ontwikkelen er nog regelmatig nieuwe. Al deze producten zijn biologisch geteeld en voldoen aan de Europese normen voor biologische productie. Hierdoor dragen ze het Europese biologische keurmerk, het label in de vorm van een groene bloem. In samenwerking met Certisys worden deze producten gecertifieerd en gecontroleerd.
EUDR nieuwe Europese wetgeving start 2025
Bij Delhaize vinden we duurzaamheid en milieuverantwoordelijkheid erg belangrijk. Daarom willen we u graag informeren over de nieuwe EU-wetgeving tegen ontbossing, die ook van invloed is op ons assortiment en onze bedrijfsvoering.
De Europese Unie heeft nieuwe regels ingevoerd om ontbossing wereldwijd tegen te gaan. Deze wetgeving stelt strenge eisen aan producten die vaak bijdragen aan ontbossing. Denk hierbij aan soja, palmolie, hout, cacao, koffie en rundvlees.
Dit betent dat de productherkomst tot in detail moet worden getraceerd en de grondstoffen niet afkomstig mogen zijn uit ontboste gebieden..
Onze leveranciers zullen worden onderworpen aan strenge controles om ervoor te zorgen dat zij voldoen aan de nieuwe eisen.
U kunt erop vertrouwen dat de producten die u bij Delhaize koopt, duurzaam en verantwoord zijn. We zullen blijven samenwerken met onze leveranciers om ervoor te zorgen dat ons aanbod voldoet aan de hoogste duurzaamheidsnormen.
Door deze nieuwe wetgeving helpen we samen ontbossing te verminderen en beschermen we belangrijke ecosystemen wereldwijd.