DELHAIZE, LA LORRAINE EN AB INBEV BUNDELEN HUN KRACHTEN VOOR HET GOEDE DOEL
Lancering van een exclusief brood op basis van Leffe Blond of Leffe Bruin
Voor elke 5 verkochte broden bij Delhaize wordt 1 brood gedoneerd aan de Voedselbanken
Brussel ā Drie Belgische bedrijven hebben besloten om in deze crisistijd hun krachten te bundelen voor een nieuw solidariteitsproject. Delhaize, La Lorraine Bakery Group en AB InBev ontwikkelden samen een exclusief brood gemaakt met Leffe Blond of Leffe Bruin. Voor elke vijf broden die in de Delhaizewinkels worden verkocht, zullen de drie merken een familiebrood (800g) schenken aan de Belgische Voedselbanken die het meer dan ooit nodig hebben.
In deze moeilijke tijden is solidariteit belangrijker dan ooit. Daarom hebben drie Belgische bedrijven besloten om samen te werken aan een project vol betekenis... en bier! Delhaize, La Lorraine Bakery Group en AB InBev bundelen hun krachten om de Belgen het eerste brood āĆ la Leffeā aan te bieden. In tijden waarin de donaties van voedsel en drank beperkt zijn door minder onverkochte goederen in de winkels, is het belangrijk om een oplossing te vinden om deze organisaties meer dan ooit te ondersteunen. "Al vele jaren organiseert Delhaize een grote jaarlijkse voedselinzameling ten behoeve van de 9 Voedselbanken en hun 618 aangesloten lokale verenigingen die gratis voedsel uitdelen aan de meer dan 170.000 mensen in nood. We wilden deze steun op dit specifieke moment versterken door dit project", legt Charlotte De Vroey, Hoofd Duurzaamheid bij Delhaize, uit. Delhaize, La Lorraine Bakery Group en AB InBev hebben daarom 2 nieuwe broden ontwikkeld, waarbij bier het water in de ingrediĆ«ntenlijst vervangt, jawel! Daarnaast verbinden de drie Belgische bedrijven er zich toe om per 5 verkochte broden 1 familiebrood te schenken aan de Voedselbanken. Emma Pieters, Senior Brand Manager AB InBev BeLux: āDoor de tijdelijke sluiting van de cafĆ©s en restaurants hebben wij nagedacht over een creatieve oplossing voor onze Leffe-vaten die waren bestemd voor de horeca. Vanuit onze sterke abdijtraditie ondersteunt Leffe graag goede doelen waarbij we iets kunnen terug doen voor de maatschappij. Dankzij deze mooie en creatieve samenwerking tussen AB InBev, Delhaize en La Lorraine zijn we in staat om - via het schenken van gratis broden aan de Voedselbanken ā de meest kwetsbaren in onze samenleving te helpen.ā
Deze twee broden (Leffe Blond brood en Leffe Bruin meergranenbrood) worden op traditionele wijze, met pure en Belgische ingrediƫnten in ƩƩn van de ateliers van La Lorraine in Belgiƫ gebakken. "Voor La Lorraine Bakery Group is de vermindering van de voedselverspilling een absolute prioriteit in onze duurzaamheidsstrategie. Toen AB InBev ons liet weten dat ze op zoek waren naar een bestemming voor de Leffe die door de sluiting van de horeca ongebruikt was, hebben we meteen het idee onderzocht om het bier te gebruiken om brood te maken! Een traditioneel en lokaal brood bij uitstek, een uniek recept ontwikkeld en met passie gemaakt door onze lokale bakkers in Barchon, met Belgisch meel en een emblematisch Belgisch bier, verkocht in de Belgische Delhaizesupermarkten. Maar ook een brood met een boodschap: we willen de mensen helpen die het moeilijk hebben in deze crisis en voor wie hun dagelijks brood veel betekent. Daarom schenken we in het kader van deze actie ook familiebroden aan de Voedselbanken.", zegt Guido Vanherpe, CEO van La Lorraine Bakery Group.
Jozef Mottar, afgevaardigd bestuurder van de Belgische Federatie van Voedselbanken, reageert enthousiast āNamens de Belgische Voedselbanken, de 618 aangesloten lokale verenigingen, de duizenden vrijwilligers en alle mensen die beroep doen op gratis voedselhulp, wil ik Delhaize, La Lorraine Bakery Group en AB Inbev oprecht bedanken voor deze mooie actie. Aangezien brood een belangrijk basisproduct is voor iedereen, kan het initiatief dat erop gericht is ons te steunen in de nobele zaak die de onze is alleen maar toegejuicht worden. Dit mooie gebaar van solidariteit is hartverwarmend en motiveert ons nog meer om ons te blijven inzetten voor de strijd tegen de honger in ons land, die helaas nog toeneemt in deze corona-viruscrisis ".
De twee Leffe broden zullen duidelijk herkenbaar zijn door een hostie met het Leffe logo die je kan terugvinden bij de verse broden in de bakkerij-afdeling. Klanten die hun gulheid willen tonen en dit solidariteitsinitiatief willen steunen, kunnen deze broden vanaf donderdag 7 mei in de Delhaize-winkels vinden voor een prijs van 2,29 euro.
Delhaize Le Lion / De Leeuw
In januari 2020 telt het netwerk van Delhaize Le Lion/De Leeuw maar liefst 800 winkels. Met de verschillende winkelformules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop& Go en Fresh Atelier) in Belgiƫ en Luxemburg kan er een unieke winkelervaring en een hoogstaande dienstverlening worden aangeboden. Klanten kunnen ook online winkelen via www.delhaize.be en hun producten afhalen bij de ophaalpunten of thuis laten bezorgen. Delhaize biedt een uitgebreid assortiment van meer dan 20.000 kwaliteitsproducten aan. Dankzij zijn 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No Gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klanten voldoen. Delhaize, dat in 2019 een omzet behaalde van meer dan 5 miljard euro en een marktaandeel van 24,1%* had in Belgiƫ, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een internationale distributiegroep die actief is in 11 landen met ongeveer 372.000 werknemers. Het netwerk van Ahold Delhaize telt bijna 6 700 winkels, waar wekelijks bijna 50 miljoen klanten hun boodschappen doen. *Bron AC Nielsen
Als eerste de laatste info, dagelijks nieuwe ideeĆ«n, recepten en videoās? Ga naar www.delhaize.be of volg Delhaize op Facebook, YouTube, Pinterest of Instagram.
Contact
Roel Dekelver
External Communications Manager Delhaize Belgiƫ
rdekelver@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11
Karima Ghozzi
Communications Manager Delhaize Belgiƫ
kghozzi@delhaize.be
Tel.: +32 (0)2 412 21 11